Laa ilaha ill Allaah wa ana Muhammadan rasulullaah

1. Vilkoret ar kunskap om betydelsen laa ilaha ill Allah. Och imam abdul barr sager att de finns kunskap som ar obs for varje muslim och kunskap som ar obs for vissa och inte andra.
 
Kunskap som ar obs for alla muslimer ar forst och framst kunskap om trosbekannelsen och dess betydelse. Kunskapen om troslaran dvs tawhid och aqidah tas latt pa och forsummas och de anses att vem somhelst kan lara sig detta pa ett par minuter, eller att dem sysselsatter sig med saker som kommer i andra hand eller saker som ar totalt forbjudna. Den viktigaste kunskapen ar kunskapen om Allah subhanah, via denna kunskap far man korrekt karaktar och viktigaste for god adab ar att man har kunskap om la ilaha ill Allah, va den innebar. la ilaha ill Allah betyder inte endast att de inte finns nagon annan an Allah subhanah men det ar inte betydelsen utav la ilaha ill Allah, utan det betyder att ingen har ratt att dyrkas forutom Allah. Profeten alayhi salam sager falam an laa ilaha ill Allah dvs vet ha kunskap om Allah sa det kallas forst till kunskap, sedan om att be om forlatelse for sina synder. Manniskorna pa profetens tid visste att Allah var skaparen, dem visste aven att la ilaha ill Allah inte betydde de finns ingen gudom utom Allah. Nar de sades till abu talib, sag laa ilaha ill Allah och folket sa ska du lamna din faders abu talibs religion sa sa han inte la ilaha ill Allah. Abu talib visste att denna trosbekannelse innebar att man skulle avsaga sig all dyrkan till avgudar, vare sig de va en staty, angel, profet osv. Man fornekar allt som dyrkas vid Hans sida och bekraftar att endast Allah subhanah har ratt att dyrkas.
 
2. Overtygelse som ar motsatsen till tvivel / Det innebar att en person maste va overtygad om denna trosbekannelse och dess betydelse pa sa satt att det inte far finnas minsta lilla tvivel i en persons hjarta. Personen ar overtygad om att Allah ar en om att dyrkas, en i sina namn och egenskaper. De troende ar endast de, / de som tror pa Allah och Hans sandebud och de som darefter inte tvivlar.
Tvivel ar otro som tar ut personen ur religionen, sa det racker alltsa inte med att man vet vad la ilaha ill Allah betyder utan nu maste ens hjarta vara overtygad om dess betydelse och inte tvivla pa det.
 
Nagot som ar vanligt nar folk praktiserar sin religion ar att de far daliga tankar i huvudet, detta ar vanligt, sahaba sa att de finns nagonting i vara hjartan som ar sa tunga och besvarliga att vi hellre faller ned fran himlen an uttalar dem och da gav profeten alayhi salam ett rad om hur man blir av med dessa tankar och sa att de hor till tron, dvs att man kanner sig besvarad nar man far dessa tankar sa ar det ett tecken pa tro, for en kafir mar inte daligt av sin kufr och en mushrik mar inte daligt av sin shirk, sa detta ar nagot som tyder pa att en person har tro i sitt hjarta. Och dessa ar tankar som javulen viskar i den nya muslimens huvud och detta gor han for att locka personen ifran Allahs vag for innan var personen pavag till helvetet och det fanns ingen mening med att han ger honom dessa tankar. Sa nar imam ahmad blev fragad vf inte judar fick wiswas sa sa han, racker det inte att judar redan ar pavag till helvetet.. En person maste kampa emot dessa tankar och darfor ar han den storsta mujahid som krigar for Allahs skull och efter ett tag forsvinner dessa tankar och i synnerhet om personen soker islamisk kunskap fran ratta kallor, for med kunskap blir en person av med tvivel och faller i tvivel utan kunskap men om personen faller i dessa tankar och later bli att kampa emot dem sa blir denne en munafiq eller t.om ev en kafir. En person far inte sla sig till ro med dessa tankar utan maste kampa tills Allah befriar honom fran dessa. Drf ar det andra overtygelse sa den som inte ar det har ingen nytta av trosbekannelsen.
 
3.Mottaglighet, att man tar emot och accepterar trosbekannelsen med hjarta och tunga. Det gar alltsa inte att en person vet vad trosbekannelsen betyder och ar overtygad over dess akthet utav att denne tar emot den. Manga pa profetens tid lat bli att tro pa profeten pga flera orsaker som hat mot araberna, karlek mot de varldsliga, avundsjuka och andra orsaker sa en person maste ta till sig denna shahada med hjarta och tunga. Manga muslimer motstrider detta nar dem ex dyrkar annat an Allah, och dyrkar gravar, offrar at gravar och detta ar inte nagon som tagit emot trosbekannelsen som sig bor och darfor sager de larda att en person som dyrkar annan an Allah och sager att han ar muslim har ingen nytta av trosbekannelsen eftersom detta avguderi motsager sig den. En person kan inte bli muslim om denne inte uttalar trosbekannelsen och enda ser vi hur flera muslimer forsummar inneborden av detta villkor.
 
4. Underkastelse, *Vand er ater till Allah, be om forlatelse och underkasta er honom, vilket betyder att man underkastar sig de och aven handlar. Sa en person som sager att han har det i hjartat och inte i kroppen och munnen, sager attaqwa hahunna, attaqwa hahunna dvs gudsfruktan ar har och pekar mot sitt hjarta. Men om gudfruktan funnits i hjartat sa se man det pa kroppen sa om man inte ser gudfruktan i kroppen sa vet vi att de inte finns i hjartat. Profeten alayhi salam sa att de finns en kroppsdel som om det ar sunt sa ar resten av kroppen sunt och om det inte ar sunt sa ar inte resten av kroppen sunt heller. Man ser alltsa att personen inte utfor plikterna eller ocksa utfor denne forbuden eller det absolut varsta dvs inga handlingar alls och en person som inte gor nagra handlingar alls ar inte muslim.
 
1.tron i hjartat
2.tron i munnen/la ilaha ill Allah
3.tron i kroppen, handlingar och i synnerhet bonen som en person inte kan va muslim utan, profeten sa, pakten mellan oss och avgudadyrkarna ar bonen och den som lamnar den har hadat dvs gjort kufr.
 
Alla tre pelare maste finnas i personen for att han ska va muslim, sa dessa villkor inom underkuvelse ar att man handlar utmed denna trosbekannelse. Profeten alayhi salam sa, ingen av er tror forran hans lust stammer overens med det som jag har kommit med,
och detta ar den fullstandiga underkuvelsen, sa om man har gjort detta sa har man uppnat en fullkomlig underkastelse.
 
5.Sanningsenlighet som ar motsatsen till logn och innebar att det du sager stammer overens med det du tror pa. Och om detta villkor uteblir pa sa satt att man sager en sak men tror pa annat sa ar man en hycklare. Det finns manniskor som sager vi tror pa Allah och den sista dagen men ar inte muslimer. Person som eftersom dem ar radda for muslimer och om deras egendomar sager vi tror pa Allah och den yttersta dagen men dem tror ej, dem sager det av radsla och hycklarna finns endast bland muslimerna nar muslimerna ar starka och har makt och hycklarna dok upp efter slaget av badr efter att profeten alayhi salam hade besegrat dem maktigaste och starkaste arabern sa nar dem fick veta detta sa borjade dem, dvs hycklarna frukta for sina liv och egendomar och innan dess sa visade dem sin kufr och avguderi oppet.
,och dem kommer att fa ett smartsamt straff for det dem ljog om
 
Den enda nyttan som finns i att saga trosbekannelsen och inte tro pa den ar en kortvarig nytta i detta liv, sa personens enda nytta med detta ar en oerhort kortvarig varldslig nytta for att sedan hamna i den lagsta nivan i helvetet.
 

6. Uppriktighet, att man dyrkar Allah med ren avsikt och att ens handlingar ar tomma pa avguderi / Storre avguderi att man dyrkar nagon direkt vid sidan av Allah och / mindre avguderi som ar ar riyaa dvs att man dyrkar Allah subhanah for att fa ett rykte, de kan va en muslim som vid vissa andamal dyrkar Allah for att uppna nagot varldsligt och denna person har inte uppfyllt trosbekannelsen da denne inte varit uppriktig gentemot Allah subhanah eftersom att vara uppriktig mot Allah innebar att man lamnar avguderi.. wa ma umiru illa lijabudullah, mukhlisena lahud deen dvs de har endast blivit beordrade att endast dyrka Allah.
 
Personen som kommer att vara lyckligast pa domedagen ar personen som aldrig har dyrkar nagon annan an Allah aven om det ar storre avguderi att man dyrkar en statys ex eller mindre avguderi som att man ber extra fint for att folk ser pa. Sa man uttalar endast denna trosbekannelse och utfor dess handlingar for att man endast vill dyrka Allah pa korrekt vis.
 
7. Karlek till allt vad denna trosbekkanelse star for och uppmanar till, dvs en person maste alska det denna trosbekannelse befallar och hata det som denna trosbekannelse beordrar att man bor hata.
 
Det finns msk som satter upp medgudar vid Allah men Allahs troende tjanare alskar Allah mer
 
Dem alskar endast Allah for att dem inte delar sin karlek tlll honom med nagonting annat, sa avgudadyrkare har ingen ren karlek till Allah subhanah. Vad ar beviset for att man alskar Allah, att man later Allahs karlek och Allahs hat ga fore allt annat, aven om det motstrider ens lust, sa om Allah alskar nagot som du inte gor sa alskar du detta pga din karlek till Allah och likasa Allahs hat gentemot nagot som du inte kanner hat for ska du hata for Allah azza wa djalls skull, eftersom Allah hatar detta.
 
Personen som alskar Allah alskar for Hans skull och hatar for Hans skull
 
De har med att muslimer inte gor skillnad pa muslimer och otrogna bor inte forekomma i de troendes hjartan, en muslim far inte alska det som Allah hatar och Hans profet hatar och vice versa. Det tillkommer inte att ha karlek for det som Allah och Hans profet hatar, sa for att en person verkligen har karlek for Allah sa alskar han den som Allah och Hans profet alskar och den Han och Hans profet hatar och Allah och Hans profet hatar kuffar.
 
Villkoren for Muhammad ar Rasulullah
 
For att ens Islam ska vara giltig och korrekt hos Allah subhana wa taala sa bor denna aven kanna till villkoren for Muhammad ar Rasulullaah.
 
 
 
 Betydelsen, inneborden och vad den fordrar kanner inte de flesta Muslimer till. Nar Muslimerna talar om Islam sa talar dem om allting forutom grundfragorna da de anses vara trakiga, man baserar alltsa en dawah pa teater, anashid, ga ut och grilla samtidigt som folk inte vet vad laa ilaha illa Allaah innebar. Profeten och sandebuden gjorde en sak for att kalla till Allahs religion, de brydde sig inte om antal utan om att kalla till Allahs diin pa korrekt satt. Darfor sa ser vi profeter som pa domedagen kommer med fa antal anhangarem sa kaller maste overensstamma med sunnah.
 
1. Att man bekraftar profeten alayhi salam som Allahs sandebud, bekraftar honom, tror pa honom, erkanner honom med hjartat.
 
Det racker alltsa inte att veta att han ar Allahs sandebud, da mushrikun och kuffar aven gjorde detta pa profetens tid men bekraftade inte detta. Du kommer att traffa pa kuffar som sager att dem tror han var Allahs profet utan bekraftande, erkannandet och bekraftandet ligger i hjartat.
 
2. Att man uttalar hans budskap och sager muhammad ar rasulullah sall Allahu alayhi wa sallam.
 
Om en person foljer profeten alayhi salam och bekraftar honom men inte sager profeten sallAllaahu alayhi wa sallam sa ar denna person en kafir, sa en person maste alltsa uttala att profeten alayhi salam ar Allahs sandebud sa aven om denne har det i hjartat, ber fem ggr om dagen, men ej bekraftar det med munnen sa ar hans tro utebliven.
 
3. Att man bekraftar hans alayhi salams budskap med handlingarna utmed det som han alayhi salam har kommit med, vilket enligt de larda betyder att en muslim maste gora det som profeten alayhi salam har beordrat oss och undvika det som profeten alayhi salam har forbjudit oss. Det racker alltsa inte med tro i hjartat och munnen ifall dina handlingar ej stammer overens med hans handlingar. Nar han sager gor sa gor vi och nar han sager lat bli sa liter vi bli.
 
Manga muslimer sager, vi alskar Allaah, men det finns ett kriterium for att man ska alska Allah dvs... inkuntum talamuna fata tabiuna, vilket betyder alskar ni Allah sa folk Hans profet sa kommer Han att alska er.
 
Sa ifall du inte foljer profeten alayhi salam sa alskar du honom inte eller valdigt lite, sa ju mer du foljer profeten desto mer alskar du din Herre och ju mindre du foljer honom desto mindre alskar du Allah taala.
 
Sa det vi beordras foljer vi sa gott vi kan och det som forbjudits undviker vi. Vi staller alltsa inte fragan, ar det obs eller rekommenderat.. Vi staller inte denna fraga eftersom sahaba inte gjorde detta, utan nar profeten alayhi salam sager gor det sa gor vi det och nar profeten alayhi salam sager gor inte det sa fragar vi inte om det ar makruh utan vi undviker detta. Manga muslimer sager att de alskar profeten och blir kansliga nar det kommer till karikatyrer men nar de galler att ha byxorna under ankeln, och Allah alskar inte dem som har byxorna under ankeln sa foljer dem ej detta. En muslim ar underkastad Allahs ord och profeten alayhi salams sunnah. Vi kan inte saga pa domedagen att vi var svaga, det kan aven kuffar saga isadanafall.
 
Flera under profeten alayhi salams tid vagrade sluta sig till islam da de skulle fa varldsliga forluster av detta, en annan sak ar att manga vagrar slappa skagget i nutid.
 
1. obs att lata haret pa kakarna och hakan att vaxa, profeten alayhi salam sa lat skagget vaxa.
2. skilj er fran judar och kristna.
 
Om du verkligen alskar Allah och kuffar sa folj honom, lat skaggen vaxa, och vet nar du tar liknelsen av kuffar sa visar du en karlek till dem. Det ar endast den man ser upp till som man harmar, den som tar liknelsen av ett folk tillhor det sa profeten alayhi salam, nar vi Muslimer hade styrka forr i tiden sa brukade domaren fornedra en person som gjorde ett brott genom att raka av honom skagget. Vara forfader brukade anse att man var fornedrad, vanhedrar ifall man inte hade skagg pa ansiktet. Men idag sa ar det tvartom, dvs det som var synd forr i tiden ar korrekt idag och det som var korrekt forr i tiden anses fel idag.
 
Profeten alayhi salam sa att allt under anklarna ar i helvetet, sa om man fastar, ber, betalar zakah ar det da lont att hamna i helvetet for att man inte uppfyllde denna beordring.
 
4. Att man bekraftar allt han har sagt om det dolda.
 
1. allt det dolda, som nar profeten alayhi salam berattar om Musa och Khibr och det forganga, men det viktigaste av allt i det dolda som ar stommen av Islam, allt som profeten alayhi salam har sagt om Allah tabarak wa tala, Nar profeten alayhi salam beskriver sin herre med nagot sa sager vi som muslimer att vi tror pa det har endast.
 
Ex, varje natt sa stiger er Herre ned till den narmsta himlen, och de ar en bekraftad hadith, som vi tror pa och bekraftar eftersom detta ar nagot som profeten alayhi salam har bekraftat. Dvs hadithen om fluga, att inte dricka vatten dar en fluga hamnat i, for ena vingen ligger ett gift och i andra ett motgift. Det ar omojligt for profeten att saga fel for han sager det pa Allahs tabarak wa talas beordring. En muslim ifragasatter inte profetens ord, din islam ar vardelos ifall det fjarde villkoret inte uppfylls.
 
2, allt som kommer att handa, tecken innan domedagen osv.
 
5. Att man alskar profeten alayhi salam mer an allting annat som skapats, mer an vara egna fader, barn osv, finns ingen annan skapare som vi alskar mer an profeten alayhi salaatu wa sallam sa din karlek ska vara i det som profeten alayhi salam alskar. Sa om profeten alayhi salam alskar nagot du hatar sa alskar du det ocksa, likasa ifall du alskar nagot som profeten hatar sa hatar du det. Som de troendes moder Aisha, om profeten alayhi salam alskade henne radhiyallahu anha sa ska du aven alska din troendes moder Aisha radhiyallaahu anha. Ingen annan alskade profeten alayhi salam som han bor alskas an sahaba, nar abu bakr as siddique kom in i grottan som var mork sa satte abu bakr sin hand pa allt i grottan som han gick igenom med sin bara hand for att kanna efter ifall de fanns nagot skadligt som skulle kunna besvara honom, han alskade honom sapass att han kunde utsatt sig sjalv for skada, de kunde ha funnits en skorpion osv. En annan ar Talhah som utav karlek for profeten alayhi salam under en strid tog emot slag for profeten alayhi salam och skyddade honom, sa det racker inte att man sager blott att man alskar honom alayhi salam utan de fordrar uppoffringar. Nar profeten alayhi salam fick nagot vasst i sig sa tog zubayr radhiyallahu anhu ut dessa med sina tander vilket gjorde att dem forstordes sa darfor sades det att det fanns ingen vackrare med ett glapp i munnen an Zubayr radhiyallahu anhu.
 
De alskade alltsa profeten alayhi salam mer an sig sjalva, och detta ar de som kravs for att villkoret ska vara korrekt.
 
6. Att profetens sunnah gar fore allt annat i vara liv, nar profeten alayhi salam sagt nagot sa kommer inget annat fore detta. Nar profeten alayhi salam sager nagot sa far ingen annan saga men han sager nagot annat. Sa om en person motargumenterar nar profeten sagt att men abu bakr och umar gjorde sahar. Sa sa ibn abbas, ja fruktar att stenar lar hagla over er, for ibn abbas sager profeten alayhi salam och dessa sa abu bakr..
 
Ibn umar sa till bilal, hindra inte kvinnorna fran att ga till mosken. Vilket betyder att om dem ar korrekt kladda sa far dem ga till mosken. Sa bilal sager att han tanker hindra sina dottrar fran att ga till mosken, och ibn uman sager ma Allahs forbannelse vara over er och ibn umar sager att han han inte tanker tala med honom.
 
Samma med en person som kastar smasten, de finns ingen nytta med det, du kmr inte fa nagon att falla eller fanga nagot byte. Sa person gar forbi och sager att det ar forbjudet och samma sak sker igen nasta dag och personen sager da att jag sa ju till dig att inte kasta smasten och sager jag kommer aldrig att tala med dig mer igen. Sa nar profeten alayhi salam har sagt nagot sa ar det hans ord som galler och ingen annans. Det ar ytterligare ett villkor att man inte satter nagot framfor profeten alayhi salams ord. Alla larda gor ratt och fel, men inga larda avser att motstrida sig profetens sunnah, sen att imam malik eller abu hanifa sager ja vet inte profetens ord men vi foljer det har ar omojligt. Hall fast vid profetens sunnah med era kindtander och se alltid till att folja profeten alayhi salam, Nar du blir fragar vem ar din herre, ..vem ar din profet.
 
Du kommer inte att tillfragas om imamerna utan om Allah taala och sandebuden. Denna typ av kunskap ses tyvarr ned av majoriteten av folk, ingen har flinat, lett eller skamtat om detta amne da de anser de vara trakigt, men detta ar raddningen i detta liv och livet darefter och denna makt, khilafah uppnas endast via handlingar. Jerusalem kommer inte att bli befriat via anashid, likasa ibn uthaymin sa, det som kommer att befria jerusalem fran kuffar ar det som befriade jerusalem forsta ganen med umar ibn ul khattab.

Kommentera här: