surat duha 0:00:51

Tafsir ad duha
 
Surah 93 och den surah som sändes ned i makkah och den har elva verser.
Duha betyder förmiddagen och man brukar säga att duha är tiden framtills dhuhr och den infaller ca en halvtimme efter att solen gått upp och upphör när dhuhrbönen infallit och de är sunnah att göra salah vid den här tiden, salat ul duha. 
 
 
ad duha - vid förmiddagen
 
Allah svär här vid förmiddagen och som de sagts tidigare så svär Allah på vad Han vill och om Allah svär på någonting så tyder detta på att de är någonting stort. Men vi människor svär endast på Allah subhana wa ta'aala och att svära på någonting annat är shirk.
 
Allah svär här vid förmiddagen 
 
Surat ad-Duha
 
Bismillaahi rahmaanir rahim
 
 
 
wa layli ida saja - och vid natten när den stillsamt mörknar
 
Så Allah svär här på förmiddagen och på natten.
 
ma wa da'aka rabbuka wa ma qala - din Herre har varken övergett dig eller hatat dig(Muhammad)
 
Vilket påstods av Muhammads fiender alayhi salatu wa salam då det skedde ett litet uppehåll med uppenbarelserna av koranen. Och Imam al Bukhari berättar från Jundub radhiyallahu anhu när han sa att rasulullahi sallAllahu alayhi wa sallam blev sjuk och orkade inte be frivillig bön två eller tre nätter och en kvinna från kuffar kom till honom (och de sades att de här var umm Jamila, abu Lahabs fru) hon kom till honom och sa: ''Ya Muhammad. Jag hoppas att din Shaytan har lämnat dig för han har inte varit nära dig två eller tre nätter'' 
 
Hon menade alltså att hans bön på natten var ifrån Satan, och att han uppmuntrade profeten alayhi salam att be på natten. 
 
Och då så sände Allah ned den här surahn: wa dhuha, wa layli ida saja, ma wa da'aka rabbuka wa ma qala.
 
Och de sades också att vissa judar kom till profeten alayhi salam och dem frågade honom om själen, vad den är för någonting, vad dess ursprung är och om Dhul qarnayn och om andra saker och profeten alayhi salam sa då: ''Jag ska berätta senare.''
 

Han hade inte kunskapen och sa att 'jag ska berätta senare' utan att säga insha Allah så Allah subhana wa ta'aala fick honom att tänka till och vänta med uppenbarelsen under en längre period och de finns lite olika åsikter gällande varför Allah sände ned dessa verserna. Men generellt så säger Allah subhana wa ta'aala att 'din Herre har varken övergett dig eller hatat dig(Muhammad sallAllahu alayhi wa sallam). Och idag så ska vi läsa ur Ibn Uthaymins tafsir.
 
Din Herre har inte hatat dig utan han är den mest älskade skapelsen till Allah subhana wa ta'aala och därför så särskiljde Allah honom med de största av budskap som någonsin kommit till mänskligheten och särskiljde honom med att han kom till den bästa av nationer och gjorde honom till den sista av sändebud, de kommer ingen profet efter honom alayhi salatu wa salam och profeten alayhi salatu wa salam han är en av dem två khalil, ordet khalil kommer ifrån khulwa som betyder att man för ihop två saker och är den högsta form av kärleken man kan ha till en människa. Allah subhana wa ta'aala tog profeten Ibrahim alayhi salatu wa salam och profeten muhammad alayhi salatu wa salam till khalileyn(plural). Allah tog dem till sina nära vänner, till sina mest älskade människor och Ibn uthaymin säger att vi vet inte nån annan människa som kallats för Allahs khalil förutom Ibrahim och Muhammad sallAllahu alayhi wa salam. 
 
Som det sades i hadithen: ''Allah har tagit mig till khalil, på samma sätt som Han har tagit Ibrahim till khalil.''(Sahih Muslim)
 
Och Allah nämner också om den omsorg som profeten alayhi salatu wa salam fick. ''Ha tålamod gällande din Herres bestämelse för sannerligen så är du under våran uppsikt''
 
Så Allah subhana wa ta'aalas ögon vakar ständigt över profeten Muhammad sallAllaahu alayhi wa sallam och skyddar honom, Allah skyddar honom ifrån allting ont. Så Allah subhana wa ta'aala har aldrig lämnat profeten alayhi salam utan Han har alltid vetat vad han har gjort och har varit barmhärtig emot honom och haft honom under Sin uppsikt. 
 
Och sen säger Allah subhana wa ta'aala;
 
walal akhiratu khayran laka minal ula - och livet efter detta är sannerligen bättre för dig än de tidigare
 
Livet efter detta är sannerligen bättre för dig än de tidigare, dvs detta liv. 
 
Abdullah ibn Masud berättar att han gick in till profeten Muhammad sallAllahu alayhi wa sallam då han låg och vilade på några palmblad och han satte sig upp och Abdullah såg  hur dessa palmblad hade lämnat märken på kroppen så Abdullah han sa:
 
''Jag är beredd att offra min mor och min far för din skull. Kan du inte tillåta oss att vi lägger något mjukt som du kan sova på som skyddar dig emot dessa sträva blad?''
 
Och då så svarade profeten alayhi salatu wa salam:
 
''Vad har jag med detta världsliga liv att göra? Jag är bara som en resande som sätter mig och vilar under skuggan i ett träd och sen fortsätter jag min resa.''
 

Så han menade här att hans vistelse i de här livet var som att vila sig under ett träd, ett ställe som man bara stannar på en kort stund och att det riktiga målet de är nästa liv. Så han sa vad har jag med de här livet att göra? 
 
Profeten alayhi salatu wa salam visste att nästa liv var bättre för honom än detta liv. Så det som väntar profeten alayhi salatu wa salam är bättre för honom än detta liv som snart kommer att ta slut. Varför? För nästa liv finns saker som inget öga har sett, inget öra har hört och saker som man aldrig har kunnat föreställa sig. En plats som en piska skulle ta upp är bättre än hela dunya och allt som finns däri. Så när profeten alayhi salatu wa sallam in i det sista fick välja emellan detta liv och de kommande livet så valde profeten sallAllahu alayhi wa sallam det som finns hos Allah tabarak wa ta'aala såsom han sa i hans predikan 
 
han gick upp i hans moske och han sa: ''Att Allaah lät en slav välja emellan att leva i detta liv sålänge han ville eller att få det som finns hos Allaah så han valde det som finns hos Allaah'' Och då började Abu Bakr radhiyallahu anhu att gråta. 
'
Så folk blev förvånade, varför gråter han? Men han visste att den som fick göra det här valet var profeten sallAllahu alayhi wa sallam och att han hade valt det som finns hos Allah och han förstod att de här betydde att hans tid var kommen, att han skulle dö och lämna den här världen. 
 
Och sen säger Allah subhana wa ta'aala om vad som finns i nästa liv;
 
wa la sowfa ju'dika Rabbuka fatardha - din Herre ska med säkerhet ge dig en belöning så att du blir helt nöjd
 
''din Herre ska med säkerhet ge dig en belöning så att du blir helt nöjd'', här har det nämnts många saker i tafsir. Vissa av de lärda säger som det har berättats av Abdullah ibn Abbas radhiyallahu anhuma att profeten alayhi salatu wa salam fick se vad som skulle ges till hans ummah(nation), efter all den seger som de skulle få. Han fick se skatt efter skatt så han blev glad och då sände Allah ner den här versen att ''din Herre ska ge dig någonting som kommer att göra dig nöjd'. Och gav honom som belöning tusen slott i paradiset och i varje slott fanns de fruar, tjänare och allt de som han ville ha och denna athar är autentisk. 
 
al Baghawi säger i hans tafsir att det som profeten skulle få alayhi salatu wa sallam och de som skulle göra honom nöjd de var belöningen i nästa liv och seger i detta liv och att religionen skulle sprida sig och få fäste, och att de skulle bli många troende och allt de här var saker som gjorde profeten glad sallAllahu alayhi wa sallam. 
 
Och det har också nämnts i tafsir att de som ska göra honom nöjd är ash shafa'a(medling). Att han ska få medla för dem troende på domedagen. Som Ibn Uthaymin nämner här att på domedagen när folk har de otroligt svårt och är fyllda med skräck och ånger så kommer dem att vända sig till folk och be om hjälp, dem kommer först att vända sig till den första av människor, den första av sändebud, den första av profeter Adam alayhi salam. Och be honom att han ska medla, att han ska be Allah att rädda dem ifrån straffet men Adam han hänvisar till Nuh och säger att han var det första sändebudet, människorna vänder sig till Nuh Alayhi salam men Nuh och alla profeter och alla människor säger: ''Nafsi, nafsi''(mig själv, mig själv). Och nämner saker som dem har gjort och hänvisar sedan till andra. Nuh alayhi salam hänvisar till Ibrahim alayhi salam som i sin tur hänvisar till Musa alayhi salam som hänvisar till Isa alayhi salam som sen tillslut hänvisar till profeten Muhammad sallAllaahu alayhi wa sallam. Och då kommer profeten sallAllaahu alayhi wa sallam att säga: ''ana lah, ana laha.''(den är till mig, den är till mig) dvs den här medlingen. Och han kommer då att medla inför Allah subhana wa ta'aala och falla ned i sujud och be för Allaah subhana wa ta'aala för dem troende. Och varje profet fick en du'a som blev besvarad, som han fick välja men profeten alayhi salatu wa salam han sparade sin du'a till nästa liv, till domedagen och det är just den här du'aan. Och han kommer också att få den högsta av platser på domedagen då alla människor kommer att se upp till honom och känna till hans status så hans belöning är sannerligen stor i nästa liv. Sen säger Allah subhana wa ta'aala då Han påminner profeten alayhi salatu wa salam om alla välgärningar han gjort för honom i hur han tidigare var och hur han sen har blivit. 
 
Alam jaditka jatijman fa awa - fann han dig inte faderlös och beskyddade dig 
 
Vi känner till här att profeten alayhi salatu wa salam var faderlös, hans far dog innan de att han hade fötts och sen dog hans mor vid sexårsåldern han lämnades till sin farfar AbdelMutalib som dog vid åttaårsåldern och sen lämnades han till Abu Talib som tog hand om honom tills de att han(AbuTalib) dog. 
 
wawa jadaka daalan fahadda - och Vi fann dig ovetande och vägledde dig 
 
dhal betyder egentligen vilsen. Och vi fann dig vilsen/ovetande och vägledde dig. Och dem säger i tafsir som al baghawi:''Du var vilse och ovetande om de som du är på nu. Så Allah vägledde dig till tawhid och profetskapet.''
 
Han var ovetande om att han skulle bli profet. Eftersom att profeten alayhi salam kände inte till någonting om dessa religiösa bestämmelser förrän efter att han fick uppenbarelser. 
 
Som Allaah säger: ''Allaah lärde dig förrän du inte visste''.(surat Nisa 113)
 
Och Allah säger också:
 
''du kände tidigare inte till nånting om boken eller om iman eller om tro men det var då Allah som lärde honom''
 
Han var också från al Ummiyin, han var analfabet, kunde varken läsa eller skriva. 
 
Och som Allah har sagt:
 
''Han är en av dem som sänt bland dem illitirära ett sändebud som också var från dem.'' dvs okunnig om konsten att läsa och skriva. 
 
Men Allah subhana wa ta'aala höjde honom till den höga nivå med den kunskapen som han fick och uppenbarelsen, och Allah vägledde honom. 
 
''Han fann dig ovetande och vägledde(huda) dig till kunskapen''. För Allahs sändebud han är Hadi och Mahdi, den som vägleder och den som har blivit vägledd med den kunskap han fått.
 
Allah är den som sänt sitt sändebud med kunskap, vägledning och goda gärningar.
 
 
wawa jada 'ailan fa'aqna - och Han fann dig fattig men gjorde dig oberoende/rik
 
Allaah subhana wa ta'aala som de funnits i tafsir från Muqatil han sa: ''Att Allah gjorde dig nöjd med den provision som Han gav dig.'' 
 
För rikedomen han fick de var inte att han fick en massa guld, silver och pengar utan det var att Allah gjorde honom nöjd med det som han hade. Och de här är den riktiga rikedomen, al gana' att man är nöjd med det som man har och att man är oberoende. Och profeten alayhi salatu wa salam han har sagt i en hadith som finns i Bukhari och i Muslim: 
 
'' Rikedom är inte att ha mycket ägodelar utan rikdeom är att man är nöjd i sig själv med de som man har''
 

Och som det har sagts i en annan hadith;
 
 
''Var nöjd med  det som Allah har gett dig så kommer du att vara den rikaste av människor.'' 
 
 
För vi har nämnt att de finns folk som är rika och som Allah har satt fattigdom framför deras ansikten. 
 
Ibn Uthaymin nämner också de här med att Allah gjorde honom rik att Han gav honom mycket saker, mycket krigsbyten 
 
''Allah har lovat er mycket krigsbyten.''
 

Så det var mycket krigsbyten som togs under svärdets skugga och allt baserat denna ädla profet alayhi salatu wa salam då han följde Allaahs vägledning och då sahaba följde hans sunnah då gav Allah dem seger och gav dem krigsbyten från öst till väst. Och om vår ummah hade gått tillbaka till det som salaf us saalih var på idag, då hade segern kommit till vår ummah, rikedom och ära skulle komma tillbaka och styrka men tyvärr så har den muslimska ummahn i denna tid andra mål än islam, dem tänker inte på att ge Islam seger och den som reflekterar över muslimernas mörka situation så kommer man att veta varför de är så. Det är pga dem har vänt sig bort ifrån religionen och också att dem har Islams fiender emot sig(dem som skyddar varandra).
 
Som Allaah sa: ''Troende ta inte judar och kristna till beskyddare, för dem är varandras beskyddare.''
 

Dem är beskyddare eller allierade till varandra. Så shaykhen Ibn Uthaymin säger dem(Judar och Kristna) dem är förenade på att strida emot muslimerna, ingen av dem vill ha Islam, ingen av dem tycker om Muslimerna, och ingen av dem vill ha Islams spridning men Allah kommer att ge seger till Hans religion hursomhelst. Allaah kommer att ge seger till Hans religion och Hans bok vad som än sker Muslimerna.
 
Allaah subhana wa ta'aala säger att: ''Vi låter de ske, dagarna får gå.''
 
Och de är Allaahs sunnah att människorna ska prövas.
 
Och det kommer att komma en dag då Muslimerna ska göra Jihad mot Jahud tills det att t.om stenar och träd kommer att tala och säga ya Muslim, ya AbdAllah kom hit det finns en Jahodi under mig, eller bakom mig och då kommer Muslimer att gå dit och döda honom såsom det har nämnts i hadith sahih.
 
Och den här hadithen sägs de handlar om när Isa och Mahdi kommer. Och det är också ett mirakel att de kommer ske såsom det nämnts i hadithen, att Muslimerna kommer att strida emot Judarna i Palestina. Vissa shuyokh som levde för 100 eller 70 år sedan som shaykh as-Shanqiti dem sa att de brukade vara förvånade över den här hadithen när vi var unga alltså innan de att Judarna kom till Palestina, och dem sa hur ska Muslimerna ens strida emot Judarna dem är inte ens där. 
 
Men när det skedde och dem kom dit då fick man starkare iman eftersom de som profeten alayhi salatu wa salam hade berättat att de skulle ske. Att Judarna skulle gå dit och att dem skulle ockupera landet. Och allt detta är lätt för Allaah. 
 
Men shaykhen fortsätter och han säger men muslimerna behöver smarta, intellektuella, intelligenta ledare som är kunniga i religionen innan allting eftersom att ledarskap som inte är i Shariahns ljus kommer att sluta i förlust, i ånger. Hur långt man än kommer att komma så kommer man nångång gå tillbaka och falla så vägledningen ska vara med Islam, Islams ljus och inte med nationalism eller klanskap eller att man slåss för partiskhett(för landet) osv som den palestinska flaggan och arabiska nationalismen. Det är inte detta som vi bör enas på utan de är för Islams skull. För Islam är den enda vägen till att ge Muslimerna deras ära åter. Men vi behöver som sagt Visa ledare som lägger saker på dess plats och som tar de lugnt i saker och ting och som inte har bråttom. För de går inte att folk ska bli bra över en dag och en natt.
 
Och detta som shaykhen säger är något väldigt viktig nämligen att idag har vi folk som försöker styra länder men förstår sig inte på politik. Och vill ändra saker på en gång, dem kommer till folk som inte fattar Islam och börjar slå dem för att de kollar på fotboll eller någonting sådant. Och de här är inte Hikma(Vishet). Dem kommer aldrig att få framgång eftersom de saknar vishet i det dem gör.''
 
Och han kollar på profeten alayhi salatu wa salam som var i Makkah i tretton år och kallade på Tawhid och försökte få dem att ändra på sig och många ville inte ens ändra på sig utan dem utvisade honom ifrån Makkah, han var tvungen att fly ifrån Makkah tills de att han kom till Madinah och fortsatte sin dawah så det går inte att ändra på Muslimerna över dag och natt utan det kräver tid, de kräver tålamod och shaykhen säger ''...tt den som väll ändra på folk över en dag de tyder på att personen har en brist i sin intelligens och han har ingen förståelse i religionen heller så ummahn behöver någon som tar de lugnt med folk, som har vishet i hans sätt att kalla folk 'och kalla folk på bästa sätt' så Muslimerna behöver kunskap och många bryr sig inte om kunskap, att lära Muslimerna deras religion de är någonting som saknas. Muslimerna är okunniga. Lär dem religionen så kommer dem att älska religionen
så man måste också kunna kolla på saker ur ett större perspektiv, försöka se längre fram i tiden. Vissa tänker bara för idag 'vi vill ha shariah idag'. Planera för framtiden, de är jätteviktigt, bygg upp ett samhälle. Tänk på framtiden. Ett år, två månader, tre år, du kan inte få allting på en gång. Så detta kräver också något som driver Muslimerna, det krävs också att dem har den här starka viljan och att dem har tålamod för man kommer atmöta motgångar och då måste man ha tålamod.
 
Allaah säger;
 
fa'amal jatijma falataghar - förtryck därför inte den faderlöse 
 
Allaah subhana wa ta'aala nämner att Han tog hand om profeten sallAllaahu alayhi wa sallam då han var föräldralös och nämner här att på samma sätt som Allah var snäll mot honom så måste han också vara snäll mot dem andra föräldralösa. Att inte vara en person som är sträng och hård mot dem föräldralösa utan man måste va mjuk och snäll mot dem. Och Qatada(en man från Salaf) han sa: ''Var mot dem föräldralösa som en barmhärtig fader''. Och ni vet ju att profeten alayhi salatu wa salam han sa: ''Jag och den som tar hand om en föräldralös kommer va såhär i paradiset(och satte ihop hans pekfinger och långfinger)'' 
 
Och sen säger Allaah subhana wa ta'aala;
 
wa ama saa'ila falatanhar - och stöt inte heller bort den som ber dig om någonting 
 
'Stöt inte bort eller skräm inte bort dem som ber dig om någonting' och att be om någonting kan vara två saker, de kan vara kunskap eller något materialistiskt som pengar eller hjälp om personen är fattig. Och shaykhen säger att det första som faller in i den här hadithen är kunskap. Att precis som du var okunnig och Allah lärde dig så måste även du också lära de okunniga och aldrig stöta bort en människa som vill ha kunskap och vara mjuk mot dem. För det är en plikt för dem lärda att svara när dem frågas. 
 
Som Allah säger; ''Då Allah tog ett löfte från dem som fått boken innnan(judar och kristna) att ni ska klargöra dem för folk, inte dölja den.''
 
Det är förbjudet att dölja kunskap, och de här gäller även Muslimer, dem lärda får inte dölja kunskap. Det finns vissa undantag som shaykhen nämner som t.ex. Om du vet att en person kommer till dig och ställer en fråga för att han ska gå med ditt svar till någon annan som säger motsatsen för att ni ska bli ovänner eller börja tjaffsa och bråka han har ingen god avsikt i hans fråga och den här personen behöver du inte svara utan du kan säga ursäkta lär dig adab eller syssla med någonting viktigare, de kan du säga åt honom, du kan stöta bort honom på ett sätt så att han fattar att han gör fel det är tillåtet. Och shaykhen nämner också att de här med att vara sträng åt folk som frågar är inte bra för du kan skrämma personen och om en person kommer och frågar, 'vad säger islam om det här är de halal eller haram?' Och du svarar till honom på ett hårt och ett strängt sätt så kommer personen kanske att bli så rädd att han inte fattar vad du säger för någonting. Han kommer inte att kunna ta åt sig av den här kunskapen. Därför är det viktigt om man är lärd att man svarar på ett mjukt och ett fint sätt så att personen också förstår och kommer ihåg det som man säger och många i Tafsir nämner också här i denna ayah att de även gäller materialistiskt dvs pengar som al Baghawi. Att om de kommer nån och frågar dig och tigger vid din dörr så ska du inte stöta bort eller skrämma iväg personen för du var också fattig, antingen ska du ge honom någonting eller låta personen gå iväg på bästa sätt. 
 
De nämns även i tafsir en hadith från Umm Bajid och hon var en av dem som gav profeten alayhi salatu wa salam en lojalitetsed(baj'a). Och hon berättade och sa till profeten: ''Ya Rasulillah de kommer ibland fattiga hem till mig(dem tigger på dörren) och ibland har vi inte någonting att ge.'' 
 
Och då så sa profeten alayhi salatu wa salam ''Om du inte finner någonting att ge, så ge någonting även om de så är en bränd klo'' (autentiskt finns i Abi Dawud, Tirmidhi)
 

Och de är ingenting, du måste alltså ge någonting till folk. Vad som menas är att man ska ge någonting vad de än är precis som hadithen där profeten alayhi salatu wa salam sa: ''Den som bygger ett hus(en moske) till Allah om de så är så litet som ett fågelbo så kommer Allah att belöna honom med att han bygger ett hus åt honom i paradiset.'' 
 

Och med de här så menas inte att en människa ska gå och bygga en moske lika stort som ett fågelbo utan vad som menas är att hur lite du än gör så kommer Allah att belöna dig. Så ge personen någonting och profeten sallAllaahu alayhi wa sallam brukade aldrig säga nej och då han frågades brukade han aldrig säga nej och om han hade så gav han och om han inte hade så gjorde han du'a för personen eller gick med personen till nån som kunde hjälpa honom men han sa aldrig nej, eller gå härifrån. Ibn Uthaymin nämnde ett ungantag då du vet att personen är rik då kan du självklart säga nej, då en person som är rik inte är i behov av tiggeri. Vilket idag blir lite svårt då de finns organisationer där enskilda individer tjänar ca 6000 på en dag och där de hugger av en person dess händer så man ska tycka mer synd om personen och tjäna in mer pengar och om man vet att detta är fallet så ska man inte ge men om personen är fattig så ska man ge så gott man kan. Så man ska inte vara högmodig och tro sig vara bättre än fattiga, man ska inte vara hård mot dem utan man ska vara mjuk mot dem och behandla alla bra.
 
Allaah säger i den sista versen;
 
wa amma binimati Rabbika fahadis - men berätta däremot öppet om din Herres välgärningar(som han har gjort för dig)
 
Som han har gjort dig som sin profet, uppenbarat koranen till dig och att berätta om Allahs välgärningar emot en är i sig själv ett sätt att visa tacksamhet för dem. Så att Allaah subhana wa ta'aala gjorde honom till en profet, vägledde honom, tog hand om honom när han var föräldralös osv. Allt det här är någonting som han måste berätta för till folk i tacksamhet till Allaah subhana wa ta'aala. Såsom de sades i hadithen att 'den som inte tackar folk tackar inte Allaah.' Så generellt är det också bra att man berättar om alla dem välsignelser man fått. Säg till folk att Alhamdulillaah, jag tackar Allaah att jag är Muslim, att jag följer profetens sunnah sallAllaahu alayhi wa sallam. Att jag är frisk, jag bor i ett säkert land jag har tak över huvudet, jag har mat varje dag sedan jag var liten osv. Tacka Allaah subhana wa ta'aala för alla dem här sakerna. 
 
Såsom Allaah subhana wa ta'aala sagt i koranen att; ''Då eran Herre ropade ut tacka Mig så kommer Jag att ge er mer.''
 
Så att tacka Allaah för alla välgärningar man fått är en av orsakerna för att det ska bestå och att få mer. Men att vara otacksam kanske leder till att Allaah kommer att ta bort den här saken ifrån dig så var tacksam och berätta till folk om Allaahs välgärningar och påminn varandra om hur mycket gott ni har fått från Allah subhana wa ta'aala. 
 
 
Surat sharh
 
 
Bismillaahi rahmaanir rahim
 
 
Alamnashah lakasadrak - har Vi inte öppnat ditt bröst åt dig(Muhammad sallAllaahu alayhi wa sallam) 
 
Dvs gjort de brett, rymligt och välkomnande samt fyllt med Islams ljus. Det berättas i Sahih Muslim från Anas radhiallahu anhu att då profeten alayhi salam var barn och han var ute på landet (när hans far dog så lämnades hans mamma honom åt en kvinna som skulle amma honom ute på landet som hette Halimah Sa'diah tillsammans med andra barn så de sades också hos araberna att en uppväxt på landet kommer göra barnen starka med frisk luft, ta hand om djuren, springa och leka gör barnen starka.) Så när han var ute på landet så kom Djibril till honom(innan de att han blev sex år gammal). Djibril kom till honom då han lekte med pojkarna, tog honom och han förlorade medvetandet öppnade hans bröstkorg, tog ut hans hjärta och tog sen ut en svart klump från hjärtat och sa det här är shaytans chans  som han kommer ha på dig och slängde bort den. Och så tvättade han hans hjärta i en guldskål med zamzam vatten och satte sen tillbaka hjärtat och sydde igen, pojkarna sprang till deras di-moder Halimah och sa att Muhammad har dödats sallAllahu alayhi wa sallam och när dem såg honom så såg dem att han hade ändrat färg och var blekare. Anas radhiallahu anhu sa att när han blev äldre(Anas radhiallahu anhu brukade tjäna honom) i femtioårsåldern så sa han ''jag kunde se styngnen på hans bröstkorg från detta''. 
 
 Och det hände också en till gång innan de att Allah tog upp honom på himlafärden. Så öppnades hans bröst ännu en gång och hans hjärta tvättades än en gång som det har berättats i hadithen så detta är också förklaring på verserna. 
 
Ibn Kathir nämner här att Allah subhana wa ta'aala gjorde hans bröst rymligt och fyllde de med Islams ljus precis som Allah säger: ''Den som Allah vill vägleda kommer Han att öppna hans bröst för(till Islam)'' (al-a'naam 125)
 
Och Ibn Uthaymin talar ganska länge om de här med att Allah öppnar en persons bröst, han säger de är inte bokstavligt att det öppnas utan vad som menas är att de välkomnar Allahs religion, att religionen blir lätt för personen att han godtar allting, att be blir lätt, att fasta blir lätt, att acceptera vad som är haram och halal blir lätt osv. Också att acceptera ödet, alla motgångar, någon dör, man förlorar nånting att man har lätt att acceptera de här. Det är också ett sätt som människans bröst har expanderats på/öppnats på. 
 
Och sen säger Allah subhana wa ta'aala i nästa vers;
 
wawa da'na 'anka wizrak - och Vi har tagit bort din börda ifrån dig 
 
alathi 'anqada dahraq - som tyngde din rygg 
 
'Vi har tagit bort din börda ifrån dig'. Mujahid han säger dina synder och Qatadah säger också dem synder som var tunga på hans rygg förlät Allah subhana wa ta'aala. Och Ibn Uthaymin pratar om de här att vi tog bort dina synder, vi förlät dig för dina synder dem som tyngde din rygg och shaykhen säger eftersom ryggen är det ställe som människan bär bäst på och det är skillnad att bära något på händerna och med ryggen. Att ha någonting tungt på ryggen som belastar människan påverkar kroppen, så synderna dem påverkade honom och därför förlät Allah subhana wa ta'aala honom och tog bort dem här synderna ifrån honom och det är också en utav dem här anledningarna som Allaah subhana wa ta'aala säger i koranen att; ''Vi har givit dig en klar och tydlig seger för att Allah ska förlåta dina synder dem gångna och dem kommande'' (surat fath vers 1-2)
 
Och de sades till profeten sallAllahu alayhi wa sallam då han stod och bad på natten, han bad så länge att hans fötter svullnade upp och sprack. Aisha radhiallahu anha sade till honom ''Ya rasulullah vad gör du? Allah har förlåtit dina gångna och kommande synder'' och då så svarade han ''ska jag inte va en tacksam tjänare''. 
 
De här bevisar att hans gångna och kommande synder är alla förlåtna. Och Ibn Uthaymin nämner att de här är någonting som är unikt för honom för vi vet ingen människa var gånga och kommande synder som är förlåtna förutom profeten Muhammad sallAllahu alaihi wa sallam. Och sen kommer en annan fråga, syndar profeten sallAllahu alaihi wa sallam? Och Ibn Uthaimin säger att det korrekta är ja men som profeten sa alaihi salatu wa salam att ''varje människa syndar, men dem bästa av dem som syndar är de som ber om förlåtelse'' 
 

Och här nämner dem lärda att profeternas synder är aldrig stora synder och de är aldrig synder som påverkar deras profetskap, de är inte shirk, de är inte zina, de är inte att dem stjäl, de är inte att dem ljuger för sådana här synder påverkar profetskapet och folk börjar kritisera och säger men du har ju ljugit hur ska vi kunna lita på dig? Du brukar gå till prostituerade, hur kan vi lita på dig? osv. Nej, såna här synder är dem helt fria ifrån och vad som kan ha skett nämner dem att de är mindre misstag. Dem gör ett misstag som dem inte känner till, Allah kritiserar dem och dem ändrar sig direkt och faller inte tillbaka till den här synden. Det är de som har skett så Allah subhana wa ta'aala förlät dem, och förlät honom för alla synder som har varit och alla synder som är kommande.
 
Och Ibn Uthaymin nämner här någonting fint som vi alla borde tänka på han säger om de här är profeten sallAllahu alaihi wa sallam och om dem här få synderna belastade hans rygg vad ska vi då säga om våra synder? han shaykhen säger att de är som att vi är så nonchalanta om våra synder att vi bryr oss inte. Våran iman är så svag. Och vi ber Allah subhana wa ta'aala att Han ska förlåta oss och det nämndes från Abdullah Ibn Mas'ud i Bukhari då han sa just om detta att se ned på synder och se allvarligt på synder. Han sa: ''En hycklare han ser synden som en fluga som flyger förbi framför näsan. Medan den troende ser synden som ett berg över hans huvud och han är rädd att de ska ramla och krossa honom''.
 

Att se lätt på synder gör hycklare, 'vem bryr sig.. Allah förlåter'. Nej, men dem troende var rädda dem såg synderna över sitt huvud och var rädda för att de skulle ramla över dem. Så allvarligt såg dem på synderna. Och det har nämnts i en hadith också; ''Den troende är den som gläds åt hans goda gärningar och blir ledsen över hans synder'' och det här är ett mycket stort tecken på iman att du blir ledsen när du syndar och du ångrar dig. De här tyder på att du har iman. Och du blir glad när du gör goda gärningar. Så den troende måste bli påverkad av att han syndar, känna ånger och göra taubah, istighfar, eller goda gärningar som suddar bort dessa synder. Och om du märker från dig själv att du inte bryr dig om synder så vet att ditt hjärta är sjukt. Vet att ditt hjärta är sjukt. För hjärtat är också levande och det är inte möjligt att människan ska vara nöjd med den här sjukdomen för han syndar och hjärtats sjukdom uppnår man genom synder. Abdullah Ibn Mubarak(en av dem stora imamerna från salaf) han sa: Jag har sett hur synderna tar död på hjärtat och även leder till att det blir förnedrat om man fortsätter att synda och att lämna synder ger liv till hjärtat och de är bättre för dig själv att du inte lyder din onda nafs(själ) och att du inte lyder dina onda begär(ibland så känner man att man vill göra någonting dumt och då så ska du inte vara olydig. Du ska inte lyda dessa onda begär utan håll dig till lydnad till Allah subhana wa ta'aala) så shaykhen nämner också en annan fin liknelse och säger: Vi måste ta hand om oss själva och göra räkneskap, kommer den här synden gynna mig eller kommer den att skada mig? Han säger, om affärsmännen inte går och lägger sig förrän de gått igenom sin bokföring(hur mycket har jag sålt, hur mycket har jag tjänat, hur mycket har jag sparat) och det här gäller dunya att njuta med kroppen. Varför ska vi då inte gå igenom vår bokföring som har med vår akhirah att göra i nästa liv? Vilken affär är störst, att göra en affär med pengar eller göra en affär med Allah subhana wa ta'aala? Med Allah subhana wa ta'aala som Allah säger i koranen: ''Ska jag inte berätta för er om en affär som kommer att rädda er ifrån ett hårt straff. Att ni trot på Allah och hans sändebud och strider för Allahs sak med era pengar och era själar, det här är bättre för er om ni bara visste. då kommer Allah låta förlåta era synder och låta er träda in i paradis där det flyter floder ''
 

Så man blir förlåten för sina synder, räddad ifrån straffet och man får gå in i ett paradis där de flyter floder. Paradis som profeten nämnde alaihi salatu wa salam som är täcka utav guld och utav silver. Ohc shaykhen säger att vid Allah om en person hade gjort sujud från de att han föddes till de att han dog så skulle de här vara ett litet pris jämfört med vad han får i nästa liv. Personen som får den minsta platsen i paradiset som femtio kungariken och han får önska vad han vill och om han gjorde sujud från de att han var liten till des att han dog vore litet i jämförelse med de som Allag gett honom i paradiset. Och om de bara skulle vara att vi räddades ifrån elden så skulle de räcka, och ibland så tänker människan 'jag önskar att jag aldrig har fötts' eller 'jag hoppas att jag bara räddas ifrån elden' som Umar radhiallahu anhu brukade säga 'jag önskar att jag bara var ett träd som blev uppätet.' Och det har nämnts i Bukhari att Umar han sa 'om hela världen var guld och jag ägde allt på jorden så skulle jag köpa mig fri ifrån Allahs straff innan de att jag såg de.' Så man bör aldrig tro sig säker ifrån elden eftersom man ber, man fastar och tro att man har en inträdesbiljett till paradiset. Nej, du måste vara rädd och kämpa, man vet aldrig riktigt hur det kommer att sluta. Är du uppriktig. Om du är uppriktig med Allah så kommer Allah att ge dig din belöning. Men det viktigaste är hur vi dör. 'det är slutet som räknas'. 
 
 
warafa'na laka dhikrak - och vi har upphöjt ditt namn för dig 
 
dvs att profeten alaihi salatu wa salams namn nämns ständigt i samband med Allahs namn vilket är en ära att när folk nämner Allaah så nämner dem även profeten sallAllahu alaihi wa sallam. 'Ashadu an laa ilaaha illAllah wa ashadu ana Muhammadan rasulullah'. När folk gör adhaan och när folk gör salah. Bönen är inte korrekt ifall man inte säger 'ashadu ana Muhammadan rasulullah'. Så det här är saker som bevisar att Allah subhana wa ta'aala har upphöjt hans namn och som vi sa på domedagen då Allah kommer att ge honom högsta platsen. Ibn Taymiyyah nämner också en fa'idah i den här versen att ju mer man följer profeten Muhammad sallAllahu alaihi wa sallam ju högre status kommer man att få i detta liv baserat på den här versen och ju mer du går emot profeten Muhammad sallAllahu alaihi wa sallam ju lägre status kommer du att få baserat på Allahs uttalande i surat kauthar. Så om du vill ha ära i detta liv så följ profeten sallAllahu alaihi wa sallam. Qatadah nämner i tafsir på den här versen att Allah höjde honom i status i detta liv och i nästa liv, det finns ingen predikare utan att han nämner hans namn, ingen som gör tashahud, ingen som ber förutom att han nämner profeten alaihi salatu wa salams namn. 
 
Sedan säger Allah subhana wa ta'aala;
 
fainna ma'al 'usri yusr - ty varje besvär följs säkerligen av lättnad
 
inna ma'al 'usri yusr - varje besvär följs säkerligen av lättnad 
 
Mujahid han säger att varje besvär följs av lättad som Allaah också säger i surat at-talaq; ''Allah kommer att ge lättnad efter svårighet''.
 
Och det här är ett löfte från Allaah subhana wa ta'aala att han kommer att ge lättnad efter svårighet. Och de sades från vissa av sahaba att man kommer aldrig få utstå två svårigheter förrän de kommer en lättnad, de kommer alltid en lättnad efter prövningar. Eller så kan de betyda att Allah underlättar den här sjukdomen för dig så att du blir tålmodig, tar den med en nypa salt, den blir lätt för dig. De är också ett sätt som Allah subhana wa ta'aala kan underlätta på. Ibn Uthaymin nämner här också hur Islam underlättar om du är sjuk och inte kan fasta så behöver du inte fasta. Om du är sjuk och inte kan stå i bönen då kan du sitta. Och om du inte kan sitta, då kan du ligga ned osv. 
 
Och sen säger Allah subhana wa ta'aala i de sista två verserna: 
 
faida faraqta fanzab - så när du är färdig(med dina världsliga syften) sträva då hårt(med att ägna dig åt dyrkan)
 
wa ila Rabbika farqab - rena din avsikt i varje gärning och rikta endast ditt önskemål till Honom
 
 
När du är färdig med dina världsliga sysselsättningar sträva då hårt med att ägna dig åt dyrkan åt Allah subhana wa ta'aala. Och vänd dig till din Herre i hopp. Och Uthaymin nämner också att de kan betyda att när du är färdig med dyrkan så kan du också vända dig till världsliga saker. Som Allah säger i surat juma: ''Troende då det kallas till Fredagsbönen så skynda er till Allahs påminnelse(till bönen) och lämna all slags handel bakom er de här är bättre för er om ni bara visste men när bönen är slut så kan ni sprida er på jorden och söka från det som Allah har skrivit(från Allahs goda).'' 
 
Så när bönen är slut, sök provision, rikedom för den här balansen måste finnas. Inte bara världsligt och inte bara dyrkan utan det måste vara en balans i livet. Vi har inget munkväsen i Islam och vi är inte heller slavar till detta liv, vi är inte heller slavar till dollar och guld utan vi är slavar till Allah subhana wa ta'aala. Och pengar är ett medel för att kunna dyrka Allah subhana wa ta'aala. Och det är inte ett mål, utan målet är paradiset.