de fyra portarna

1. Blicken
2. Ideerna
3. Vägen
4. Stegen

Släpper man blicken så faller man i undergång och kontrollerar man blicken, vilket leder till ideen och ideen till tanken och tanken till viljan och viljan till beslutsamheten och beslutsamheten leder oftast till handlingen. En synd börjar alltså inte med en synd direkt utan den börjar med blickarna.

Blicken är alltså det farligaste, därför sa profeten alaihi salam; sänk blickarna..''

men att stirra och upprepa blickarna har samma domar.

iden- iden av nåt du sett och iden är grunden till allt gott och ont, från iden kommer viljan och beslutsamheten och kan man kontrollera den så kontrollerar man även sin lust, kan man inte det så faller man i frestelsen och även i sin egen undergång så allt handlar om hur man hanterar sin ide. Lek ej med iden. Hade du inte förträngt iden, utan lekt med den då så hade du fallit i lusten så iden i sig är inte skadlig utan det skadliga är att provocera fram iden och leka med den.

En förnuftig person håller sig till fyra ideer;

1. Hur man uppnår ngn världslig fördel.
2. ide om hur du ska avvärja en världslig nackdel
3. ide om hur du ska uppnå en religiös fördel
4. en ide om hur du avvärjar en religiös nackdel.

dessa får tjänaren att älska Allah, frukta, hoppas, lära känna Allah.

ovanstående ideer är bra, ideer om vad man tjänar på. Förnuftige personen ska ha tankarna på fem..

1. tankar på Allaahs uppenbarade kunskaper som koranen..
2. att han tänker på Allahs universella budskap-stärker tron
3. att man tänker på Allaahs gåvor och favörer, utan dessa så hade vi gått under.
4. att tänka på sina egna brister och fel och detta är oerhört viktigt, den som ser ner på sig själv och förnedrar sig själv och inser sina brister, defekter, fel, synder den här personen kommer att lyckas för när du inser dina egna brister och fel och när du förnedrat dig själv så är först då som ditt hjärta blir harmoniskt, din själ blir harmonisk och det är då du kommer nära Allaah... men om en person är arrogant, det är då de finns stor risk att denne gräver sin egna grav. Ju mer han förnedrar sig själv inför Allaah tabarak wa ta'aala desto bättre blir han.

5. Att man tänker på tidens plikt. Och att man utnyttjar sin tid, den förnuftige ser alltid till att han utnyttjar sin tid till max. Och att han inte kastar bort någon tid i onödan, imam shafi rahimahullaah: en sak som man lärde sig om sufiyyah var uttalandet om att ''tiden är som ett svärd, om du inte skär tiden så skär tiden dig. ''

Tiden måste den förnuftige alltid tänka på, att man inte slösar bort tid i saker som inte gagnar en i detta liv och livet efter detta. Allt gott ligger i en korrekt spenderad tid och vice versa, en person som slösar bort sin tid, den här personen har kastat bort sin tid, slösat bort sin tid och därför sa vissa av lärda;sömn på förmiddagen är dumhet. att sova vid tio, vid elva. Varför? jo för under förmiddagen så går man ut och 1) antingen jobbar för att försörja sig. 2) uppe och studerar islamisk kunskap. Men att sova och inte göra något det är dumhet, dumhet att sova i förmiddagen. Smarthet att sova vid middagen(qaylula) detta är smart och salaf brukade sova innan dhuhr och vissa sover efter dhuhr, detta är endast för att samla kraft och inte på fyra fem timmar, så att sova middag är korrekt och att sova på eftermiddagen är galenskap. ''jag förvånas över en person som lägger sig efter asr och inte vaknar galen'' , varför? eftersom de är galenskap att sova på dagen och inte på natten då man vänder på dag och natt.Tiden är dyrbar och den går snabbt och när man väl har dött så är tiden ute och det finns ingen chans att komma tillbaka för att be en rakaa för att inte tala om att leva ett korrekt liv.

6. orden, människans tal är en port till synderna, hur bevarar du och skyddar du din tunga? Jo, genom att innan du säger något så tänker du; kommer jag vinna något på det jag har att säga?
om varje människa hade ställt sig denna fråga innan han vill säga något så hade det inte sagt så mycket baktal, förtal och lögner som det finns. Och om du känner att du vinner mer på att säga det, fråga dig då , vinner jag något mer på att hålla tyst? Då kommer djävulen kanske säga till detta att det är bra.. Om du vill veta vad som finns i en persons hjärta så ska du låta personen öppna sin mun. Hjärtat är som en gryta och tungan är sleven i grytan som för ut soppan eller vad som finns inuti grytan. Om du vill veta hur en persons hjärta är, låt personen snacka, låt personen öppna sin mun och framförallt om personen är arg då ser du allt vad personen har inom sig av hat av avundsjuka av hyckleri och annat så om du vill veta hur en person är så lyssna på honom, lyssna på hans tal, talar han oanständigt, talar han fult, talar han kränkande? Talar han sårande osv. Så munnen är en tredje port till synderna så när profeten alaihi salam blev befrågad vad är det som får de flesta att hamna i helvetet ? så sa han: ''munnen och könet''

Tungan har stora konsekvenser och några av dem är precis som vi nämnt, tungan och könet är ett av de största anledningarna av att man hamnar i helvetet. Hur en person säger ett ord som leder till att denne faller 70 000 år i helvetet. En person såg en syndare och sa; ja svär på Allaah att Allaah inte kommer att förlåta dig..

då sa Allaah: jag har förlåtit honom och låtit dina handlingar gå om intet

pga ett enda ord, och salaf är oense, skrivs allting ned av vad människan säger eller inte, skrivs allting ned eller endast det goda och onda.

1. det goda, onda, tillåtna, allt.
2. det goda och det onda

och ibn ul qayyim säger att den första åsikten är korrekt.

imam Ahmad låg på sin dödsbädd och jämrade sig sina plågor och då sades det att även detta skrivs ned av änglarna så han la av med detta.

tungans två sjukdomar
1. att man talar falskt- Som en talande djävul, han som talar falskt och framförallt personen som kallar till innovationer, bid3a, kufr, shirk osv, är rena talande djävular.

2.att man tiger om sanningen - Och den att man tiger om sanningen, att du vet sanningen men inte talar den, kompromissar med andra, vill vara andra till lags osv.

Och det är de säger ibn qayyim säger:

att när dem talar, så talar dem gott och när dem vill tala ont så tiger dem och detta är den mest medelmåttigaste av vägar. ''Låt den som tror på Allaah och den sista dagen tala gott eller vara tyst''-

Att om talet i sig är gott, varken rekommenderat eller tillåtet så man ska endast tala gott, inte bara de som är tillåtet då det ej är varken gott eller ont, så när du talar så talar du endast det som är rekommenderat eller obligatoriskt.

4. Stegen, fotstegen - hur bevarar man sina steg? Någon lockar dig till något som är förbjudet, kallar dig till detta och frestar dig, hur kontrollerar du dina steg i detta fall? Jo, innan du tar ett steg ska du tänka, finns det belöning i detta steget? Så när du går någonstans så tänker du alltid för, att detta steg som du tar nu, leder det till en belöning eller straff? Leder det till en belöning så tar man det, leder det inte till belöning så är det bättre att sitta, än att dessa steg leder till någonting som är förbjudet och dessa är de fyra portarna till synderna och den som tagit sig an dessa, bevarat dem och skyddat dem har skyddat sin religion och den som inte gör detta faller i sin religion.

Kommentera här: