kunskap är dyrkan 1

Bismillah ir Rahmaani ir Raheem
 
Att söka kunskap är dyrkan och all dyrkan ägnas åt Allaah tabarak wa ta'aala. ''Personen som söker kunskap för världsliga ändamål kmr inte känna doften av paradiset.''
 
Detta gäller personer som söker kunskap med avsikten att bli känd, kallar till religionen och är flitig i dawahn med många anhängare men fel avsikt. Så denne hamnar i kategorin, där medlet är vackert men målet i sig är uselt. Att personen kallar till Allaahs tro är vackert men målet är med detta att han kallas för kunnig, blir känd, osv. Precis som de tre första som hamnar i helvetet: Personen som sökte kunskap för att de skulle sägas att han är kunnig, personen som dog i strid för att de skulle sägas att han var modig och personen som gav i välgörenhet för att de skulle sägas att han var givmild. Lite kunskap med mycket gudsfruktan är stor men mycket kunskap utan gudsfruktan är litet hos Allaah.
 
Början till kunskapen är avsikten, man lyssnar väl, förstår och därefter memorerar för att sedan handa och tillsist att man sprider det som man har lärt sig. Det Allaah älskar mest är att man söker kunskap för Hans skull och det som Allaah hatar mest är att man söker kunskap för andras skull. De lärda när de började söka kunskap visste inte att avsikten var obligatorisk att ha utan detta gjorde dem pga deras kärlek för kunskapen. Vad som påvisar att en person ändrar på sin avsikt är att denne inte skryter med detta. En person som vill ha kändisskap för sin kunskap saknar korrekt uppriktighet. ''vi sökte kunskap utan avsikt och sedan så fick vi reda på att man bör ha en korrekt avsikt.''
 
Ex mannen som söker kunskap med avsikten att få merit för att gifta sig med en viss kvinna och han uppnår sedan en hög kunskap, för att eventuellt förstå att han behöver en korrekt avsikt och därmed ändrar på denna, korrigerar sin avsikt.
 
Kunskapen beror på handlingen och handlingen beror på uppriktigheten och uppriktigheten leder till att man får förståelse från Allaah, den som söker kunskap för Allaahs skull kommer Allaah att ge honom tillräckligt därtill.
 
Imam Ahmad blev frågad om korrekta avsikt kring studierna, och det innebär att man avser att ta bort okunnigheten ifrån sig själv och därefter ifrån andra.
 
Den enda faktorn som gör att kunskapen försvinner är att man låter bli att handla, man studerar endast för att frukta Allaah så den andra faktorn som förhindrar kunskapen är att man inte handlar utmed den här kunskapen. Och den som gör det är han som Allaah tabarak wa ta'aala vill väl. Den kloke och den förnuftige handlar utmed sin kunskap, och det är de ultimata syftet med kunskapen dvs att man handlar utmed den. En persons fötter kommer inte att flytta på sig under domedagen förutom att en person frågas vad han har gjort med sitt liv, hur har han förvaltat den, hur han har handlat med kunskapen han lärt sig, hur han har skaffat pengar och hur han har handlat utmed dem, och hur han har använt sin kropp.
 
Abu dharda ra: En person är inte kunnig förrän han är en student, och han är inte kunnig med sin kunskap förrän han handlar.
 
Ali bin abi talib: Kunskapen ropar efter handlingen, antingen svarar handlingen eller så försvinner den.
 
Så detta är syftet med kunskapen, nämligen handlingarna.
 
Fudhayl ibn iyyad: Den lärde är fortfarande okunnig tills han handlar med sin kunskap, då är han lärd
 
''Handlingen leder till att kunskapen memoreras och fastnar.''
 
En person som inte gjort hajj kan inte förklara handlingen, detta kan endast den som har gjort hajj..
 
Att inte handla utmed kunskapen leder till glömska imam shafi'i: vi brukade ta hjälp av handlingarna för att memorera hadith
 
imam ahmad: det finns inte en hadith som jag hör utan att jag därefter handlar utmed den & vi brukade ta hjälp av fastan för att memorera hadith.
 
''Hur kommer det sig att ingen söker lika mycket kunskap som er? För att det finns inga som handlar utmed kunskapen lika mycket som vi.''
 
De brukade inte överskrida tio verser förrän de har läst dem, memorerat dem, förstått dem och handlat utmed dem och efteråt så går de över till tio verser därefter, de tog tio år på sig att memorera surat baqarah med förståelse, tafsir, handling, memorerande.
 
En person vet vad som är obligatoriskt och han gör det inte och en person vet vad gt
 
 
 
 

Kommentera här: