Bum 5

Om sahaba skiljer sig i en fråga som det varken finns bevis för som stödjer eller någon av khulafa rashidins åsikter, så håller vi fast vid att ta majoriteten av sahabas åsikter i frågan. Dem får rätten och domslutet i denna fråga. La dhalilun 'alay(en fråga utan bevis=fall av ijtihad). Vi förlitar oss på majoriteten av sahaba då det inte finns ett bevis som stödjer en fråga varken från shariah eller khulafa rashidin.
 
Om det inte finns något bevis från boken och sunnahn så är det mest älskvärt att hålla fast vid khulafa rashidins åsikter och om dem skulle skilja sig så lutar vi oss mot den av sahaba som har större bevis att utgå från men om dem skiljer sig utan att de finns bevis från shariah eller khulafah rashidin så tar vi det som majoriteten av sahaba håller vid och om dem är lika många på olika åsikter så väljer vi dem som har bäst slutsats i frågan.
 
1. Koranen och sunnah
2. Khulafa rashidin
2. Majoriteten av åsikten hos sahaba
, om dem är lika många så anser vi den som har en övertygande slutsats som utväg för oss.
 
Om en sahabi har uttalande(åsikt) i en fråga som han inte har möjlighet att komma fram till utan egna åsikter och slutsatser utan en åsikt som kommer från uppenbarelsen och profeten så tas åsikten före andra av sahaba som har motsatt sig honom (Abul barakat Majd Ibn Taymiyyah) Känd för sin bok al muswaddah.
 
Om en sahaba säger något som inte baseras på qiyas(egen slutsats) så är det obligatoriskt att ta från honom åsikten även om någon annan sahabi har sagt något som motsatt sig det som han sagt.

Kommentera här: