Usul us sunnah

as-Sunnahs grunder enligt oss är:
Att hålla fast vid det som Profetens följeslagare var på, och att följa dem och ha dem som förebild.
Samt att hålla oss borta från innovationer i Religionen, och varje innovation i Religionen är en
villfarelse. Och att överge tvister och umgänge med folk som följer deras lustar samt att överge
hetsigt diskuterande och argumenterande och tvistande inom Religionen

 


Att en person skulle resa till Kina för att få tag på denna bok så vore detta en väldigt liten resa. Varför ska man lära sig om Islams grunder?

 

Profeten alayhi salam gav kunskap om allt man bör veta i detta liv, de sa även Sahaba, Det finns inte en fågel som flaxar i himlen förutom att Allaah ta'aala har nämnt en vishet om de. Islam är komplett och fullbordat. Som Allaah säger: ''Idag har jag fullbordat er religion åt er.''

 

Sahaba hade alla samma trosuppfattning, ingen sahabi innoverade utan de var alla på samma tills profeten alayhi salam dog. Och kring uthman alayhi salams tid uppkom sekter, likt khawarij som dödade uthman alayhi salam och stred mot sahaba och flera andra sekter. Efter att sahaba dött så fortsatte tabi'een varna för bid3a och folket av bid3a. De började att skriva böcker, de lärda i ahlussunnah wal djama3a och de förklarade den rätta trosläran. Finns vissa som är i flera volymer och andra som är mindre som usul us sunnah, usul us sunnah är ändock en kortfattat förklaring av alltihop tillsammans. Finns flera böcker, kitab sunnah, kitab iman och de har likadant innehåll. 

 

Det är jätteviktigt att lära sig om Islams trosuppfattning, och känna till rätt och fel. Aqidah är först och viktigast och det var vad som alla profeter betonade i sitt kall till Allaah ta'aala.

 

Profeten alayhi salam sände muadh bin jabal till yemen och de första han skulle kalla dem till var laa ilaaha ill Allaah, särskilja Allaah i dyrkan, sedan att om de accepterar detta så säg då att Allaah har förpliktigat bönen och zakat.. 

 

Korrekt aqida är obligatoriskt och fel aqidah leder till elden, ''kullu bid3atin dalala..''

 

164 hijri föddes imam ahmad bin hanbali. Hans pappa dog som ung och vissa säger att han föddes som en föräldralös pojke hos sin mor, han började studera Islam som femtionåring och har tagit från mer än 280 lärda. Imam Ahmad kunde en miljon hadither(en kedja räknas som en hadith). 

 

Imam Ahmads rahimahullaah föreläsningar och sammankomster handlade om nästa liv, Imam Ahmad rahimahullaah kallas imamen av ahlussunnah och fick sin status efter den stora prövningen han fick genomgå. De fanns personer som innoverade och tvingade på folk felaktiga åsikter som att koranen var skapad .Imam ahmad rahimahullaah vägrade ljuga, eller ta till sig åsikterna, han torterade osv och stod endå på sig och pga detta så fick han den stora titeln. Han är en väldigt stor person i Islam som skrivit många fina och viktiga böcker. 

 

Boken heter usul us sunnah och usul på arabiska betyder grund(det som man bygger annat på). Sunnah betyder olika betydelser beroende på hur man använder de i arabiskan men den vanligaste definitionen av sunnah är det som är wadjib. Sunnah(väg). Sunnah betyder även de som profeten alayhi salam har sagt, i hans beskrivningar, de som han gjort och det som han godkänt.

 

I detta fall så menas sunnah med de som motsäger sig bid3ah, den korrekta trosuppfattningen och de sättet som profeten alayhi salam dyrkade Allaah azza wa djall på. Usul us sunnah handlar om den vägen som profeten gick i sin trosuppfattning. Sunnah är i detta fall motsatsen till bid3a. 

 

Första punkten i boken: Imam Ahmad säger, grunderna i sunnah hos oss(de lärda är). Att de som kommer i boken är de som profeten alayhi salam nämn samt från Qur'aanen och inte mina egna åsikter. 

 

Den som tror på de som finns i boken och accepterar det är från ahlussunnah och den som går emot denna bok är från ahlul bid3a säger han. 

 

Att hålla fast vid de som profetens kompanjoner, följeslagare var på och att följa dem och ha dem som förebild. 

 

Varför säger han inte bada, följ quranen och sunnah?

 

För att alla säger att de följer koranen och sunnah, men på vems förståelse? Sahabas förståelse var den bästa förståelsen. Ingen av sahaba hade ikhtilaf utan de enades på en och samma tro. Vissa verser kom ned pga dem och en händelse så de förstod koranen bäst, de tog koranen direkt från profeten alayhi salam och talade den bästa arabiskan så därför är de bästa människorna att följa. Bästa människorna som gått på denna jord. 

 

Vem är sahabi`? Som träffade, såg profeten alayhi salam, trodde på honom och dog som Muslim. Det fanns folk som levde under hans tid, trodde på honom men träffade inte honom och de räknas ej som sahabi. 

 

Att följa sahabas väg är inte något frivilligt, eller något man kan ha olika åsikter om som ''du följer sahaba ,jag följer min shaykh.'' så kan man inte säga.

inte heller att sahaba hade sin förståelse och jag min.

De är wadjib att följa sahaba, du har inget val. Du måste följa sahaba. 

 

Quranverserna är på två olika sätt: 1. De som beordrar en att följa sahaba. Sedan, 2. De verser som varnar för att man inte ska följa sahaba och straffet som kommer därtill.

 

De finns en princip i islam, om Allaah beordrar med nånting då är det ett förbud mot motsatsen. ex Allaah beordrar att betala zakat och motsatsen, att inteb betala zakat blir förbjudet. 

 

Allaah säger där han delar in folk i tre kategorier: dem som blev muslimer tidigt och utvandrade från madinah till habasha, och dem som blev muslimer i madinah, den tredje kategorin vilket är dem som följer dem på bästa sätt.

 

Allaah är nöjd med dem och dem är nöjda med Allaah och dem kmr att få paradiset - Den största segern.

Hadithen där Allaah frågar folket om de vill ha mer, och de säger vad mer kan vi få? Idag är Jag nöjd mer er. (Allaahu akbar)

Fram till domedagen så kan man följa al sahaba och få ta del av den stora belöningen, att få komma till Allaah ta'aalas paradis. 

 

Allaah varnar i vers 116-117(surat nisa) att gå emot sahaba. 

Den som motsätter sig sändebudet och går en annan väg än den vi har valt(för honom) efter att vägledningen klargjorts för honom och väljer en annan väg än de troendes väg kommer vi att steka i helvetet. - 

 

När denna vers kom ned så var de troende sahaba. Så straffet att ta en annan väg än sahabas är helvetet, och man måste följa den trosuppfattningen som sahaba var enade på. 

Lite hadither:

 

Hadith Muawiyah och Hadith ibn umar.

 

73,72,73 sekter, alla kmr att gå till elden förutom en. Vilka kommer segra? De som är på profeten alayhi salam och sahaba är på idag.

 

Och den är Hasan enligt shaykh al Albaani och autentisk.

 

73 grupper där alla är i elden utom en. 

 

Att följa de som profeten alayhi salam var på och sahaba var på är viktigt. Vi har även hadithen där de sades att de bästa av folk är dem som är på min generation(sahaba) och sedan dem som följer sahaba och sedan dem som följer dem. 

De bästa av folk som profeten alayhi salam har prisat är även dem vi ska följa, samtidigt så är de lärda överens om att den bästa tidsepoken var under sahabas tid. 

Profeten alayhi salam gav oss en predikan som var hans avskedstal och de var det sista rådet:

 

jag råder er att frukta Allaah, lyda era makthavare även om en abbysinsk slav skulle ta makten över er med våld, och den av er som lever kommer att se mkt meningsskiljaktigheter. Håll då fast vid min sunnah och sunnahn av de rätt vägledda kaliferna, bit fast i det med era tänder och jag varnar er för nyinförda saker, för varje nyinförd sak-- är i elden. 

Sahaba sade, de verkade som du skulle lämna oss så ge oss ett avslutande råd.

 

1.Med taqwa så omfattas allt gott inom Islam.

2. Att lyssna och lyda på er ledare även om han så är en abbysinsk slav(en slav är inte makthavare), även om han så skulle ta makten med våld. Om en person tar makten och är muslim så ska man lyda honom.

3. Ni som lever kommer att se mycket meningsskiljaktigheter, och de här är en sjukdom och profeten alayhi salam sa även att Allaah inte har sänt ned en sjukdom utan ett botemedel och botemedlet är att gå tillbaks till sahabas unnah och koranen och bit fast vid det. Håll fast vid sanningen även om folk försöker dra bort dig ifrån den.

 

Den som håller fast vid Islam den dagen kommer att ha belöningen av femtio av er. Så man måste hålla fast vid sanningen, för folk sviker en och de bryr sig ej. 

 

De finns ett folk som kommer att följa sanningen klart och tydligt men inte skadas av folket av falskhet. 

Och orsaken till splittringen är nyinförda saker. Så vad ska vi göra om muslimerna är splittrade? Vilket är Haram. 

''Var inte av dem som splittrades och hade meningsskiljaktigheter när sanningen framkom tydligt.'' 

Vi ska endast enas på al haqq vilket är kitab och sunnah. Och inte ideologier som folk har kommit på som ex jamat tabligh som baserades på en dröm som en man hade i Indien för flera år sedan.

 

Ikhwanul muslimin baseras på en man vid namn hasan al bannas åsikter.

Men vi bör lägga vikt vid att ta kunskapen från profeten alayhi salams sunnah, och inte enskilda individer, för detta är de vi lär frågas om. 

Sahaba innoverade inte, likaså tillhörde de ej några sekter.

abdullah ibn masud : den av er som vill ha en förebild låt han då ta profetens sahaba som förebild för de var dem som hade de fromaste hjärtan från denna ummah och den djupaste kunskapen och de var dem som absolut inte överdrev i religionen och dem som hade de bästa vägledningen och de befann sig i de bästa av tillstånd och de var dem som valdes att vara i profeten alayhi salams sällskap som följ de bästa människorna. 

Vissa av salaf sa: det som inte kommer från sahaba de är inte kunskap. 

 

De som inte rapporterats från quranen, sunnah, sahaba har inte något med islam att göra. Islam är det ortodoxa och man går tillbaka till grunderna. 

Och folk kommer med namn som fundamentalister för att skrämmas, men vi går tillbaks till grunden och är bokstavstroende då vi inte förnekar quran och sunnah. Vi kallar oss inte fundamentalister och inte heller är vi extremister. 

Vi behöver ingen ny Islam. 

 

Håll fast vid de som återberättats av dem som levde före även om folk skulle ta avstånd från dig. Och jag varnar er för människors åsikter äve om de förskönar de, förgyllar de med sitt tal. 

 

Isbir nafsaka 'alal sunnah - Gör dig tålmodig i att följa sunnah

 

och stanna där folket stannade, säg de dem sa och var tyst om det dem var tysta om. '

Imam ahmads råd till sin son: son, jag varnar dig att ta någonting förutom från salaf.

 

Även om folk skulle bojkotta dig.

 

Målet är inte att göra alla nöjda, detta är omöjligt. Och målet är att göra Allaah tabarak wa ta'aala nöjd.

 

Islam började främmande och kommer återigen tills domedagen bli främmande. Är nämligen så att den som praktiserar den korrekta Islam blir främmande.

Finns nämligen vissa städer där majoriteten är på fel. De viktiga är inte att alla gillar en utan viktigaste är att Allaah tabarak wa ta'aala är nöjd med en.

al jamaa'a är den som är på sanningen även om man går själv. 

 

Qur'aanen och sunnah på sahabas förståelse. Sahaba är salaf, likaså de som kom efter dem. Man följer de rena och rätta Islam och tar avstånd från alla gruppen. Salafiyyah är grunden. Finns vissa idag som kallar sig salaf men som är på fel väg. 

 

Varför kan man inte bara kalla sig muslim? För man särskiljer sig från falskhet. Falska sekter. 

Man använder själva termen Salafi för att skilja emellan rätt och fel. 

 

 

Ett godkännande är när khalid bin waleed åt en ödla och profeten inte sa något, vilket i sig var ett godkännande.

 

Sunnah menas motsatsen till bid3ah dvs den korrekta trosuppfattningen som sahaba och de som följde dem. Och motsatsen är folket på bid3a(villfarelser, innovationer i religionen). 

 

 

 

 

 

Kommentera här: