Sharh us sunnah av imam barbahari rahimahullaah s. 138-141

Profeten sall Allaahu alayhi salams fruar kallas för de troendes mödrar(ummahaatul mu'mineen), på vilket sätt är dem våra mödrar? Inte via blodsband eller släktband. 
 
shaykh fawzan: de troendes mödrar är profeten alayhi salams fruar.
 
 
Allaah säger: ''Att hans fruar är era mödrar(surah ahzab vers 6)
 
Vad menas med det? Vad gäller högaktning och respekt och att de är förbjudet att gifta sig med dem efter att profeten alayhi salam dog. De var inte tillåtna för de troende efter, precis som det i den aspekten inte är tillåtet att gifta sig med sin moder. För deras rättigheter över oss troende är som moderns rättigheter och de bör högaktas och respekteras, våran plikt är att älska dem och respektera dem och inte nedvärdera någon utav dem. 
 
Det finns personer(rafidha) som nedvärderar några av profeten alayhi salams fruar och när dem gör de så anklagar dem även Allaah att välja en kvinna som inte passar profeten alayhi salam likaså anklagar dem profeten alayhi salam att välja en moder åt de troende som inte är passande och detta är kufr billah och väldigt allvarligt.
 
Om du ser en person vara noggran med att be samlingsbönerna i mosken även om en makthavare är med i bönen så ska du veta att han är på sunnah och om du ser att en person inte ber samlingsbönen  när en makthavare är där så ska du veta att han följer sina luster.
 
Att en person slår vakt om bönerna och ber med ledaren vem de än är e en person som är ahlulilm. De sju som Allaah ger skugga åt under domedagen, en utav dem är en man vars hjärta är fäst vid moskeerna. Så det finns en stor dygd att vara fäst vid moskeerna, de är ett tecken på en persons imaan och ett tecken på att personen är från Ahlussunnah. Ett tecken på nifaq och villfarelse är att man isolerar sig från bönen och anser att bönen inte är korrekt med de som är där som exempelvis mu'tazilah och khawarij. Det finns en grupp människor som inte går till moskeerna. 
 
Ni kommer att finna människor med avvikande ideologier som ni inte kommer se delta i samlingsbönerna.(shaykh fawzan)
 
Dem ber med muslimerna men dem har avsikt i hjärtat att de ber själva trots att personen står med muslimerna och de är tecken på ondska och en felaktig troslära. 
 
En muslim ska följa de troendes väg och vara med de troende, ''frukta Allaah och var tillsammans med dem rättfärdiga.'' och en muslim ska vara med de andra muslimerna och inte splittras från al Jama'ah. En muslim måste vara med andra muslimer och inte separera sig från andra muslimer. Om man inte umgås med andra muslimer, vad händer med ens eeman? Sakta men säkert så kommer den att sjunka. En muslim är med andra muslimer och en del av de är att be med andra muslimer i Jama'ah. Känslan av att be i jama'ah känns så mycket bättre. Därför är det viktigt för muslimen att vara med andra muslimer. Det bästa är alltid att närvara, för kunskapen är bättre för att närvara, men även umgänget stärker andra, att träffa sina syskon i Islam. Och att isolera sig själv är inte bra i synnerhet när man bor i ett land där man är med ickemuslimer mestadels. Han ska även inte vara i en grupp som isolerar sig själv från resten av muslimerna, de är tecken på en avvikelse och en dåligt aqidah, madhab. Om du ser en person försumma bönerna i samling även om han är med en ledare så ska du veta att han följer sin hawah(lust). Ledaren är imamen i mosken och leder bönen och ifall en person vägrar be i mosken bara för att ledaren är där, vad är de tecken på? Khawarij och mu'tazilah, vf? för dem gör takfir på ledaren och de är driftens följare och tillhör khawarij ifall personen gör detta. De finns två orsaker till att han låter bli att be: Lämnar bönen i mosken pga ledaren,2. lämnar bönen för en annan anledning då har det med nifaq att göra. profeten alayhi salam sa: de tyngsta bönerna för hycklarna är isha och fajrbönen..
 
Den är tyngs för hycklarna, så att utebli från samlingsbönen räknade profeten alayhi salam som ett tecken på hyckleri, på så vis att ingen uteblev från den förutom en person som är känd för sitt hyckleri. Varför låter hycklarna bli att be vid dessa specifika böner?
 
Eftersom när de är mörkt ute vid dessa tider, och munafiqun tänkte då att om vi går till fajr eller isha så syns de endå inte. Vad är hyckleri? Att visa utåt de som inte finns, därför gick inte hycklarna till fajrbönen och ishah bönen. Sedan så sa al barbahari i punkten som är efter: Det tillåtna de är de som du bekräftar och som du svär vid är halal, och det förbjuda är de som du vittnar om är förbjudet och det som du svär vid är förbjudet och det som ditt hjärtat hindrar dig är tvivelaktigt.''
 
Har du haft en känsla av att något känts fel i ditt hjärta, tvivelaktigt..? 
 
Al halal bayyin- de som är halal är klart och tydligt och det som är haram är klart och tydligt och det som finns emellan dem är tvivelsaktigt.
 
Profeten alayhi salam sa:'' al halal bayyin..''
 
Man kan dela upp de i tre kategorier: saker som utan tvivel är haram och saker som utan tvivel är haram och mittemellan det som är tvivelaktigt.
 
och de flesta människorna vet inte de som är emellan eller så är det så att de lärda endast känner till dem. 
 
Vad gör man med de tvivelsaktiga sakerna? Man stannar upp och tar det inte förrän man vet att de tillhör kategorin att det är haram eller haram. 
 
''det som är synd är det som ditt hjärta hindrar dig ifrån och det som du skulle hata att människor skulle få reda på.''
 
En sak som man känner att hoppas inte människor ser mig nu, eller får reda på de här då ska du veta att de är nånting som är tvivelsaktigt. Inte att man ska få tvivel om allt, men när ditt hjärta säger att de känns inte bra, då ska du stanna upp och försöka lämna det. De tillåtna är de som är så bekvämt i ditt hjärta att du skulle kunna svära på att de är halal.
 
De som är halal är bayyin och de som är haram är bayyin. 
 
as-sitr - att man döljer sin broders eller syster brister. al mastur är den som täcks och täcker. och motsaten är den avslöjade, den vars vanära har bevisats.
 
grunden hos en muslim vad är det? att muslimerna i sig är´att de finns khayr i dem och rättvisa, att de är täckta.
 
De finns dem som säger att jag inte får vara på min vakt eller oroa mig när ja är på handel med en muslim, ja ska inte tro de sämsta om honom. grunden är att man tror gott om en muslim, man ska vara på sin vakt men samtidigt tro gott om honom.
 
ja anförtror alla muslimer med allting finns de muslimer som säger.. men detta är inte korrekt, man bör inte vara blåögd eller dum, utan man ska vara på sin vakt och ta reda på rätt information, likaså när de gäller inom viktiga saker. De finns balans i allt. Grunden är att du tror gott om en muslim men du är samtidigt på din vakt, muslimerna har gott i sig så man ska inte tro dåligt om denne. Troende, håll er borta från mycket av antaganden, viss antaganden är synd. dhann.
 
Du kan ibland anta något dåligt om en muslim baserat på bevis, och man bör hålla sig borta från generella antaganden.
 
antaganden är de lögnaktigaste talet- för du säger det till dig själv och därför sa profeten alayhi salam att de är de lögnaktigaste talet, talet du intalar dig sj. 
 
Man ska tro gott om muslimer sålänge han inte uppenbart visar motsatsen. Om han uppenbart visar att du inte kan tro gott om honom så kan du inte längre tro gott om honom. 
 
Men den som döljer sin broders fel kommer Allaah att dölja i detta liv och nästa liv, när du ser något dåligt hos din broder så rådger du honom tillsammans med att du döljer honom. Tillsammans med att du täcker honom så ger du honom råd och avslöjar honom inte, man avslöjar inte människors fel. Du påpekar bristerna för honom och ger råd genom att påbjuda de goda och förbjuda de onda. 

Kommentera här: